Μαθησιακές δυσκολίες: αιτίες και ιδιαιτερότητες

Κάποιοι άνθρωποι γεννιούνται με συγκεκριμένες δυσλειτουργίες, οι οποίες εμποδίζουν ή μειώνουν τις ικανότητες τους για μάθηση, κατανόηση ή επικοινωνία με τους τριγύρω τους. Οι “μαθησιακές δυσκολίες” δεν είναι ασθένεια, αλλά μια είδους κατάσταση, την οποία δεν μπορούμε να ελέγξουμε με φαρμακευτική αγωγή, παρόλο που σε κάποιες περιπτώσεις αυτή η κατάσταση μπορεί να συνδέεται και με ιατρικά περιστατικά.

Οι μαθησιακές δυσκολίες είναι κατάσταση, η οποία προκαλέιτε από την ανάπτυξη του εγκεφάλου και μπορεί να είναι σύμπτωμα από:

  • Γενετικούς παράγοντες (ως σύμπτωμα από γενετικό σύνδρομο).
  • Λοίμωξη της μητέρας κατα την κύηση.
  • Τραυματισμός του εγκεφάλου κατα τη διάρκεια του τοκετού.
  • Λοιμώξεις η τραύματα του εγκεφάλου μετά τον τοκετό.

Οι μαθησιακές δυσκολίες διαφέρουν από άνθρωπο σε άνθρωπο, και στον βαθμό επιρροή τους σε αυτόν. Δηλαδή κάποιος στο σχολείο μπορεί να έχει την ικανότητα να γράφει πολύ καλές εκθέσεις, αλλά στα μαθηματικά και στην αριθμιτική να μην αντιλαμβάνεται ούτε τα πιο βασικά, ή και το αντίθετο. Οπότε η στρατηγική που θα ακολουθήσει οεκπαιδευτής, θα πρέπει να είναι σχεδιασμένη για τον καθένα ξεχωριστά. Μην ξεχνάμε ότι ο ψυχολογικός παράγοντας σε τέτοιες περιπτώσεις παίζει μεγάλο ρόλο. Τα παιδιά πρέπει να τα ενθαρρύνουμε και όχι να ενισχύουμε το πρόβλημά τους, τονίζοντας με το πόσο κακοί είναι σε αυτό.

  • Κατανόηση πληροφοριών που μεταδίδονται προφορικά. Είναι πολύ δύσκολο για τον μαθητή να κατανοήσει τι λεεί ο δάσκαλος στην τάξη.
  • Κατανόηση πληροφοριών που μεταδίδονται οπτικά. Εδώ ο μαθητής συναντάει δυσκολίες στην διαφοροποίηση των γραμμάτων με μικρές διαφορές στο σχήμα τους ( για παράδειγμα με τα γράμματα Π και Τ ) και δυσκολίες με τον προσδιορισμό για το πάνω σε ποιά <<σχεδιάκια>> να επικετρωθεί, όταν του παρουσιάζονται πολλά γράμματα – εικόνες – λέξεις.
  • Ταχύτητα με την οποία δέχεται τις πληροφορίες. Ο μαθητής με μαθησιακές δυσκολίες μπορεί να εκλαμβάνει τις πληροφορίες, που του παρουσιάζονται οπτικά ή ακουστικά, σχετικά πιο αργά, απ’ ότι ο μέσος άνθρωπος. Μπορεί να διαβάζει αργά, εξ’αιτίας του εξτρά χρόνου που χρειάζεται για να επεξεργαστεί και να κατανοήσει αυτό που διαβάζει.
  • Αφηρημένη σκέψη. Είναι δύσκολο για έναν τέτοιο μαθητή να κατανοήσει το περιεχόμενο π.χ. φιλοσοφίας, όπου απαιτείται υψηλή ικανότητα αφηρημένης σκέψης.
  • Μνήμη (μακροπρόθεσμη και βραχυπρόθεσμη). Δυσκολίες στην απομνημόνευση και έκφραση πληροφοριών για μικρό ή μεγάλο χρονικό διάστημα.
  • Γραφή και ανάγνωση. Ο μαθητής μπορεί να αντιμετωπίζει δυσκολίες στην ορθογραφία (π.χ.είτε να γράφει με το λάθος γράμμα την λέξη, είτε να μπερδεύει την σειρά των γραμμάτων στην λέξη) ή στην ομιλία – ανάγνωση (π.χ. να βάζει σε λάθος σειρά τις λέξεις στην πρόταση που θέλει να πεί, ή ακόμη και τις συλλαβές της λέξης).
  • Μαθηματικοί υπολογισμοί. Είναι οι δυσκολίες που συναντούν οι μαθητές στην αριθμιτική, όπου πέρα από την δυσκολία στον υπολογισμό, πολλές φορές αντιστρέφουν τους αριθμούς και δεν κατανοούν το μαθηματικό περιεχόμενο ενός προβλήματος.
  • Προγραμματισμός και διαχείρηση του χρόνου. Ο μαθητής μπορεί να αντιμετωπίζει δυσκολίες στην διάκριση των σημαντικών υποχρεώσεων από τις λιγότερο σημαντικές, τη δημιουργία και τήρηση χρονοδιαγράμματος και της τήρησης των προθεσμιών.

Είναι απαραίτητο να αναφερθεί πως οι μαθησιακές δυσκολίες,παρόλο που εξωτερικά μοιάζουν πολύ με την, γνωστή σε όλους μας, δυσλεξία, δεν είναι δυσλεξία. Η δυσλεξία έχει εδραιωμένες στρατηγικές αποδοχής και παραγωγής πληροφοριών στον εγκέφαλο, όπως και άλλες ιδιαιτερότητες διαφορετικές από τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάποιες φορές, ακόμη και για τους ειδικούς είναι δύσκολο να διακριθούν αυτές οι δύο παθολογίες, καθώς τα όρια διαφοροποίησης είναι πολύ κοντά το ένα με τ’άλλο και χρειάζεται εκτεταμένη διάγνωση.

 

Μαυρομάτης Απόστολος

Λογοθεραπευτής – Ιπποθεραπευτής

logotherapeiapadovan.gr

Leave a comment