Η γλωσσική ανάπτυξη, που αφορά στο αντιληπτικό και εκφραστικό λεξιλόγιο κάθε παιδιού, συμβάλλει στην σχολική του ετοιμότητα και επιτυχία και αποτελεί ένα απαραίτητο εφόδιο για την μετέπειτα προσωπική, κοινωνική και επαγγελματική του ζωή.
Οι γονείς μπορούμε να συμβάλλουμε αισθητά στη γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών μας, μέσω της πρώιμης παροχής ερεθισμάτων. Όσο νωρίτερα παρέχουμε γλωσσικά ερεθίσματα, τόσο μεγαλύτερη και πλουσιότερη θα είναι η ανάπτυξη του παιδικού εγκεφάλου.
Με ποιον τρόπο όμως, μπορούμε να το πετύχουμε αυτό;
- Είναι πολύ σημαντικό μέχρι τα 2 πρώτα του χρόνια, να του μιλάμε και να περνάμε δημιουργικό χρόνο μαζί του καθημερινά για περίπου 1/2 – 1 ώρα.
- Τα παιχνίδια ρόλων, η μίμηση ηρώων μέσα από διαλόγους και το παιχνίδι με κούκλες και διάφορα ανθρωπάκια, βοηθούν σημαντικά στη γλωσσική ανάπτυξη και τον εμπλουτισμό του λεξιλογίου κάθε παιδιού.
- Η συμμετοχή σε οικογενειακούς διαλόγους και συζητήσεις είναι ένας από τους πιο αποτελεσματικούς τρόπους, για την κατάκτηση του λόγου, την κατανόηση διαφόρων νοημάτων και τη σταδιακή ορθή -προφορική και γραπτή- έκφραση κι εκφορά του λόγου.
- Σε μικρές ηλικίες, αποφεύγουμε να μιλάμε “μωρουδίστικα”. Αντιθέτως, διορθώνουμε διακριτικά (χωρίς σχόλια ή επικρίσεις) τα αδύναμα σημεία τους.
- Στα νήπια, προσπαθούμε να χρησιμοποιούμε συνώνυμες και λίγο δυσκολότερες λέξεις από τις συνηθισμένες, εξηγώντας τη σημασία τους.
- Η τηλεόραση -σύμφωνα με έρευνες- φαίνεται να καθυστερεί την ομιλία του παιδιού σημαντικά.
- Οι καθημερινές γλωσσικές δραστηριότητες συμβάλλουν εντυπωσιακά στην ανάπτυξη του εγκεφάλου και τη γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών. Παρακάτω θα βρείτε ορισμένες από τις πιο έξυπνες:
Μια “έξυπνη” γλωσσική δραστηριότητα για κάθε μέρα
Δευτέρα | Λέμε γρίφους και αινίγματα |
Τρίτη | Παιχνίδι με τον καθρέφτη: Κάνουμε τους χαρούμενους, λυπημένους, ξαφνιασμένους, στενοχωρημένους, κτλ. |
Τετάρτη | Μαθαίνουμε γλωσσοδέτες – «γλωσσεύουμε» την «μπέρδα» μας. |
Πέμπτη | Λέμε ή γράφουμε μια φανταστική ιστορία ή ένα ποίημα. |
Παρασκευή | Παιχνίδι αισθήσεων: Κλείνουμε τα μάτια και πιάνουμε αντικείμενα από διάφορα υλικά. |
Σάββατο | Κοιτάμε έξω από το παράθυρο και βρίσκουμε πράγματα λουλούδια ή φυτά που αρχίζουν από το ίδιο γράμμα ή την ίδια φωνούλα (α, ο, ε, ι, κτλ.). |
Κυριακή | Μιλάμε για τ’ αντίθετα/ βρίσκουμε λέξεις ομοιοκατάληκτες (παιχνίδι: “Σ’ αγαπώ – σ’ αγαπώ, πού με βάζεις; Πάνω σ’ ένα ξύλο. Κι αν πέσω από το ξύλο; Θα σου δώσω ένα μήλο, κτλ. |
Της Ευρυδίκης Χρήστου via https://www.supermammasblog.gr/?p=2673
Photos by